Skip to main content

Kediaman Tepi Tasik Di Izara @ Bayu Sutera

Millenial Guide to Parenthood | Bengkel Keibubapaan di Sunway Medical Centre

Nak jadi ibu bapa di zaman serba moden ni bukan senang. Ada banyak benda yang kita kena hadap. Sememangnya kita especially young parents ni perlukan guide dari yang pakar.

Hari tu I berpeluang join workshop koloborasi antara Parenthood bersama Nippon Paint dan Sunway Medical Centre; "Millenial Guide to Parenthood"



Syok betul kat sini sebab berpeluang jumpa mommies yang lain, tukar tukar cerita pasal anak dan dengar topik topik berkenaan parenting dari pakar dari Sunway Medical Centre sendiri. 

Hari tu I dah janji nak share ilmu dan info yang I dapat dalam blog kan? Ye lah mana lah tahu ada mommies yang hadap benda yang sama macam I. Tapi benda nii memang kira common lah. Kita memang akan hadap benda ni selalu. And kebanyakkan dari kita tak tahu cara nak handle

1. 5 Penyakit Yang Kerap Dihidapi Kanak-Kanak

i- Demam
ii-HFMD
iii- Influenza
iv- Cirit Birit
v- Denggi

Dr. Cham Weng Tang iaitu Pakar Kanak-Kanak dari Sunway Medical Centre berkongsi 5 jenis penyakit yang kerap dihadapi kanak-kanak. Contohnya cirit birit. Ianya paling kerap dihidapi oleh children di bawah umur 5 tahun. Ha paling bahaya , cirit birit ni mudah menjangkit tau. 

Ha no wonder lah kalau si Abang kena, adik adik pun akan kena jugak. Orang besar pun boleh kena dengan mudah. Let say, I tukar diapers anak yang kena cirit birit. Kat situ ada kuman walau I tak nampak. Lepas tu I pegang meja. Bila orang lain pegang meja tu, dengan mudah mereka akan berjangkit



2. Picky Eater

Ha yang ni memang masalah besar untuk Mak Mak. Kekadang punyalah susah payah kita masak untuk anak, last last taknak makan. Sedih je rasa. 

Rupanya ada beza antara Picky Eater dan Problem Eater. I baru tau pasal ni. Meh I share perbezaan okay

Picky Eater
- Eats at least 30 different foods
-Eats at least one food from almost all textures
- Regain foods lost due to 'burn out' (food jag) after 2 week break
-tolerates new foods on plate 
- willing to eat new foods after 20-25 times of repeated exposure 

Problem Eater
- Eats fewer than 20 different foods
- Restricted range or variety of foods lost due to foods jags
- Cries and "falls apart" when presented with new foods
- Willing to eat new foods after more than 25 times of repeated exposure

Lepas tu ramai yang salahkan parents kalau anak anak jenis Picky Eater. sesungguhnya takde kena mengena langsung. 

Picky Eating Does Not Collerate to
-Parent's Education
-Gender or socioeconomic
- Mother's symptom  of depression
- Mother's picky eating behaviour



3. Indoor Air Wellness

Lepas tu kami juga sempat belajar tentang Indoor Air Wellness oleh Dato' Dr Rajbans Singh iaitu President of Malysian Wellness Society


 I sendiri terkejut dan tak pernah sangka bahawa udara di dalam rumah boleh jadi 2 hingga 5 kali ganda lebih teruk dari luar rumah. 

Ha selama ni kita ingat dalam rumah tempat selamat dan bersih kan. Tapi kat situlah yang banyak tercemar dan kotor. Pernah kita fikir dinding rumah kita pun kotor? Uish tak pernah I terfikir nak lap dinding sebelum ni. 

4. How To Bring Out Best Potential in Your Child

Okay topik best ni dibawa oleh clinical psycologist; Ms Sam Jeng Mun. Sebagai parents kita selalu rasa kita ni betul tanpa memikirkan anak-anak. Kita kena sedar cara kita ni sediki sebanyak akan membentuk anak kita juga. 

Sempat juga parents yang hadir buat 'assessment' untuk mengetahui cara kita sebagai ibu bapa. Dan kami juga akan belajar kesan parenting style kita terhadap anak-anak

Sedihnya I dapat 'Dolphin'. Efeknya terhadap anak
-Lack of Respect
-Struggle Academically
- Sadness


Insaf terus I . hahaha Baik I akan berubah demi anak-anak. I taknak ianya efek emosi dan pembersaran anak anak I. Of course I nak berubah ke arah yang lebih baik. 

muka Mak Dolphin terkejut

Ha banyak kan ilmu yang I dapat. Seronok sebenarnya join workshop macam ni. Walaupun I dah anak 3, tapi banyak lagi benda yang I kena belajar dan perbaiki. 

Terima kasih kepada Parenthood, Nippon Paint dan Sunway Medical Centre untuk peluang ni. Harap akan ada banyak lagi workshop macam ni in the future. 

Toodles, xoxo

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Ambil JPJ Test (Dan Gagal)

Holla gais! Alkisah I belajar kereta ni memang dah lama dari tahun lepas. Tapi lepas class 3x I malas betul nak teruskan next step. Tergantunglah nak dekat setahun. Bulan 3 baru terbuka hati nak sambung kelas (ada lebihan masa) lepas tu terus QTI yeayy lulus boleh proceed JPJ I memang gedebak gedebuk tahap apa entah nak test ni. Sehari sebelum siap cirit birit plus demam.  Malam tu tidur boleh pulak terjaga setiap sejam. Adoi macam macam dugaan  So pagi tu macam biasa kami naik van beramai-ramai ke Imkeda Cheras. Cikgu bagi briefing sikit lepas tu kami kena check nama kat board dia. Hafal nombor giliran sebab akan dipanggil berdasarkan nombor.  Ha ni lah board nya. Korang kena tengok korang Sesi berapa dan nombor berapa.  Lepas tu korang dah kena start berdikari. Pergi ke pondok kat bawah tu, jumpa JPJ dan dapatkan pass. Dia akan tanya nombor berapa lepas tu dia bagi pass dan kena fill up borang. Ala isi sikit je.  Kat sini please lah bawak pen. Siap

Tips Lulus Parking Sisi & 3 Penjuru IMKEDA Cheras

I rasa dalam banyak banyak rutin litar, parking sisi adalah yang agak digeruni lagi lagi kalau untuk orang yang tak pernah drive macam I kan.  Actually teringin nak buat video parking sisi dengan Cikgu I, tapi macam tak kesampaian je HAHAHA. yelah masa belajar terhad. Tak dan pulak aku nak pacak tripod kat tepi tu LOL.  So sini I nak share tips apa yang Fizzi ajar I lah. I ni jenis MEMBACA . Maksudnya I tak boleh faham dengan Melihat  atau mendengar atau membuat. I kena baca baru paham hahaha. so gigih lah I buat nota CARA-CARA MASUK PARKING 1. Samakan bahu dengan garisan 2. Pusing kiri habis. Reverse sampai nampak batu divider paling hujung dalam cermin sisi kanan 3. Luruskan tayar (pusing 2x), sampai tayar belakang atas garisan 4. Kanan habis sampai masuk petak 5. Tukar gear D, kiri habis luruskan kereta Ni antara video contoh tapi tak full lah View this post on Instagram Hye guys Kepada yang n

Kemensah Chalet & Waterfall

Kemensah ni belakang Zoo Negara, dekat je uolls tapi baru first time I sampai. I saja lah booked chalet untuk siang (rate lain lain ye) . Plannya nak BBQ bersama keluarga lah uolls. Lama tak bawa budak budak tu mandi sungai   Payah jugak nak book kat sini. Kalau walk-in sure penuh. Nak msg/call/FB payah jugak sebab takde line. I baca review, orang siap book sebulan awal. Rezeki I lah booked sehari sebelum datang.     I rasa yang ni agak isolated sikit. Actually I mati mati ingat I booked Celi Chalet . Ya Auloh malunya. I dah park then pergi lah kat kaunter (basically dia bukak meja macam orang jaga parking tu je). Sekali dia kata I takde booking. Nak walk in memang takde. Pastu dia cakap   "kak, maybe akak salah tempat kot. Kita takde staff nama Heri. Mungkin akak boleh try chalet sana"   Kiranya nak ke Kemensah Chalet ni memang lalu Celi dulu. Baiknya dia , bagi kita park kat situ   Masa I datang around 9am memang takde orang lagi. Heri (staff tu) tu